IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

De waterval van de duizend regenbogen.

De Seljalandsfoss is een hoge waterval die over de kam aan de voet van de Katla vulkaan stroomt.

Deze prachtige waterval komt van de ijskap van de vulkaan en valt in meerdere stromen naar beneden. Het is in de middag als we hier aankomen en dat is qua lichtval precies het juiste tijdstip.

De zon staat dan pal op de waterval en geeft deze bijzondere waterval net dat mystieke extra die de bijnaam eer aan doet. De waterval van de duizend regenbogen.

Je kan achter de waterval langs lopen. Of moet ik misschien zeggen:er onder door? Hoe dan ook, zorg dat je een regenjas met capuchon aan hebt anders word je behoorlijk nat.

Het is echter spectaculair wat je dan ziet. Elke stap die je zet brengt weer een andere regenboog tevoorschijn. Zo mooi! Zorg voor stevige schoenen met goed profiel want het is er nat, steil en rotsig. Een behoorlijke klim maar wel de moeite waard.

Je wordt beloond met een fantastisch schouwspel.

Gullfos watervallen in drie verdiepingen

Deze watervallen stonden hoog op onze verlanglijst. De foto's op internet waren al fantastisch maar hier staan is toch wel heel bijzonder.

De watervallen komen in drie verdiepingen naar beneden met luid geraas. Je kan er tot vlakbij heen lopen vanaf de parkeerplaats.

Het was vandaag echt ansichtkaarten weer. Zelfs de IJslandse mensen zijn verbaasd over de weersvoorspelling van de hele week zon. We boffen enorm want met dit weer komen de kleuren van water, rotsen en de planten zoveel mooier uit.

Michel is helemaal blij met zijn nieuwe filmcamera en filmt heel de reis. Ik ben super benieuwd hoe dat er dadelijk uit ziet.

Onderweg toen we via de 30 terug reden kwamen we dit pareltje van een rivier nog tegen net voor Fludir. Snel even gestopt voor wat prachtige foto's van het melkblauwe water.

Geysir en Stokkur

Geysir is niet meer en in plaats daarvan doet Stokkur heel erg zijn best. De Geysir waar alle geijsers naar vernoemd zijn, heeft zijn laatste adem al een tijdje geleden uitgeblazen.

Na een aardverschuiving is de opening vermoedelijk verschoven en nu spuit Stokkur elke vijf minuten, weliswaar minder hoog maar soms nog wel tot 30 meter hoog.

Je passeert eerst een borrelend en stomend lavaveld. Dit doe je op eigen risico aldus het bordje. Daarna kom je bij de Stokkur die vlak naast de oude Geysir ligt.

Het is een mooi schouwspel wat zich behoorlijk vlot herhaald. Soms met een korte plof en soms met metershoge golven de lucht in. Het water is kokend heet dus het is oppassen geblazen.

Dit is de oude Geysir. Deze dampt alleen nog maar. Desondanks een prachtige omgeving vol met dampende heetwaterbronnen. Het ruikt hier behoorlijk naar zwavel.

Een lichte stank in een vochtige warme omgeving. Het was zeker een hoogtepunt vandaag maar we hadden er meer..

Op weg naar vulkanen en geijsers

We gingen via de 35 omhoog richting de Geysir. Onderweg kom je al de meest mooie plekjes tegen en we moeten echt keuzes maken willen we vanavond Vik op tijd halen.

Het landschap is adembenemend puur en groots. Onze eerste stop is bij Kerio alwaar we een vulkaankrater en kratermeer willen bewonderen. Je kan daar fijn wandelen zolang je wilt en ik heb er een mooi brok lava gevonden wat mee naar huis gaat. Netjes gevraagd of dat mocht natuurlijk.

Hier rijden is relaxed en de vergezichten zijn adembenemend. Telkens kom je weer prachtige bergen, meren en rivieren tegen afgewisseld met bloemen, vooral lupines maar ook sneeuw landschappen in de hoogvlaktes.

Je moet hier echt keuzes maken wil je je bestemming halen want er is zoveel te zien. Elke bocht brengt je weer in een ander landschap of sfeer, vooral nu in de lente als het ijswater smelt en de temperatuur stijgt waardoor de natuur haar beste beentje voorzet.

We hebben een fijne auto die ook de gravel wegen goed aan kan.

Thermische stoom maakt hier veel mogelijk

Hveragerdi is het dorpje van de thermische stoom. In de grond komt de stoom spontaan omhoog en ze verwarmen er hier de huizen, kassen, bedrijven en zwembaden mee. De stoom komt op diverse plaatsen uit de grond en zelfs uit de put deksels midden op straat. Helaas was dit moeilijk te fotograferen en was het thermisch park gesloten op tweede pinksterdag dus zijn we vertrokken naar de gouden cirkel. We verlieten ons hotel Ork op weg naar de geijsers en kraters.

Een korte nacht

We hebben na een paar uur wachten dan toch eindelijk de huurauto op kunnen halen. Een boekingsfout met de tijdstippen gaf wat vertraging. De code voor de reistablet was ook nog even lastig maar gelukkig had ik alles thuis uitgeprint en konden we met de navigatie ons eerste hotel goed vinden.

Moe en hongerig na een dag reizen kwamen we aan in Hveragerdi alwaar het hotel veel goed maakt. Twee uur tijdsverschil is niet zoveel maar toch merk je het wel.

Fijn dat je bij elk hotel ook gelijk kan eten. De prijzen zijn echter wel duurder dan in Nederland dus we zullen rustig aan doen. We dineerden samen heel romantisch bij een lava kaarsje.

Het landschap is licht heuvelachtig met landinwaarts bergplateaus. Veel lavavelden met gras en mossen. Hier en daar een boom of struik en heel veel paarse lupines.

De nacht is heel kort. De zon gaat pas onder om 12 uur en komt om 3 uur alweer op. Dit samen met het tijdsverschil maakt dat ik nu om 6 uur dit blog zit te typen.

Vandaag naar de geothermische activiteiten van Hveragerdi en de 'Golden Circle' en dan door naar Vik. Dit wordt een mooie dag. De weersvoorspelling is zonnig en droog.

We zijn geland

Na een relaxte vlucht in een grote Boeing 767-300 zijn we geland in Keflavik. De reis was heel comfortabel met video schermen waar je kon kiezen uit films, documentaires, muziek of informatie over IJsland. Gelukkig was de Boeing 737-800 max nog steeds gegrond, waar Icelandair er veel van heeft en nog 15 van in bestelling had. Ik had het daar niet zo op..

Aan boord even wat gegeten en me verder verdiept in onze bestemming. De documentaires waren erg mooi en informatief.

Nu zitten we op het vliegveld te wachten op onze huurauto want die is er nog niet. Kennelijk iets fout gegaan met de boeking. Das wel balen. Hopelijk over een uur wel...

Wachten op Schiphol

We zijn ingecheckt en genieten van een bakje koffie voordat we gaan boarden om 1.15 uur. Schiphol blijft altijd leuk, vind ik, het heeft een positieve lading voor mij. Een mengeling van spanning voor het vliegen en het verlangen naar het avontuur van nieuwe ervaringen in een andere wereld.