IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

De Hvalfjördur onderweg naar Reykjavik

Op ons gemakje gaan we vandaag naar de hoofdstad van IJsland rijden. We doen dit niet door 5 km lange tunnel onder de Hvalfjördur door maar we willen via het binnenland om het fjord heen rijden want op de heenweg zagen we al dat het er heel erg mooi was.

We vertrokken vanuit Borgarnes over de lange brug die Borganes met het volgende schiereiland verbindt. De brug geeft prachtige uitzichtpunten over de beide zijden van de eigen zee inham. Echter toen ik dit wilde fotograferen werd ik herhaaldelijk aangevallen door een arctische stern, die kennelijk haar nestje aan het verdedigen was, wat zij op het uitzichtpunt had gebouwd. Ik mocht niet in de buurt van de punt komen, dus heb ik de brug later maar gefotografeerd vanaf het volgende schiereiland. Hier zie je Borgarnes in de verte liggen.

We hadden vanuit ons hotel een prachtig uitzicht op de baai waar het aan lag alleen toen ik deze foto nam was het net wat bewolkt geworden en zie je meteen verschil met de bewolking en met de zon op het water en in de bergen.

Hier rijden we langs de Hvalfjördur. Je kan helemaal rondom de fjord rijden. Het is een tocht van een ruim half uur maar de weg is goed aangelegd en makkelijk te berijden. Qua uitzichten is het zeer de moeite waard en je kan er gerust stoppen onderweg om te picknicken of om het landschap eens in je op te nemen.

Het werd steeds zonniger naarmate de ochtend vorderde en de bewolking dreef langzaam weg. Deze foto's zijn vanuit de auto genomen vandaar dat de voorgrond wat bewogen is. Ook hier weer de paarse lupines die je werkelijk overal op IJsland ziet bloeien in juni. Jammer genoeg hadden ze nog geen rijpe zaadlijsten waardoor ik geen zaadjes heb kunnen meegenomen voor de tuin. Lupines groeien in Nederland ook goed.

Het werd eb toen wij er reden en je zag steeds meer stukken droogvallen waarbij er poeltjes en kiezelbanken te zien waren. Watervogels scharrelden hier rondom en ook veel ganzen en zwanen wonen en nestelen in dit gebied.

Uiteindelijk waren we helemaal rond en kan je de uitgang naar zee zien van het fjord. Hier loopt dus een tunnel onderdoor van ruim vijf kilometer i.p.v. een brug die je op kaart denkt te zien. Je kan hierdoor vrij vlot van Borgarnes naar Reykjavik rijden als je dat zou willen of je neem de toeristische route zoals wij die namen.