IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

Daar is die berg dus!

De kopfoto van deze weblog vond ik prachtig en ik wist dat deze berg en waterval ergens in onze reis voorkwamen dus was het wel heel leuk om het nu live te zien. De Kirkjufell met de Kirkjufellfoss zoals de bijbehorende waterval heet.

De berg ligt rechts in zee een stukje naast het dorpje Grundarfjördur wat zoiets als Grund aan de fjord betekent. Gelukkig kan je er eten, drinken en tanken want het is een eindje rijden omdat het op een uiteinde van een fjord ligt.

De waterval is niet heel erg indrukwekkend in vergelijking met andere watervallen op IJsland maar wel aardig genoeg om te beklimmen zodat je ook van boven mooie foto's kunt maken. De waterval bestaat uit twee boven elkaar liggende watervallen en heeft dus meerdere verdiepingen.

Van boven heb je trouwens een prachtig uitzicht op de fjord en de uitloop van het riviertje wat de waterval heeft doen ontstaan.

Het water meandert zo de fjord in alwaar zoet met zout water wordt vermengd.

In de verte zie je Grundarfjördur liggen. Een dorpje met wat een haven, wat cafeetjes en restaurants.