IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

Een kokend hete rivier

Deze keer geen geijser maar kokend hete bronnen die uit een kloof in de rotsen omhoog spuiten en borrelen. Uit de stenen rotswand en uit de grond borrelen in deze kloof meerdere heet water bronnen omhoog.

De bronnen spuiten met luid geraas en heel veel kracht, voortdurend kokend heet water uit de grond naar boven.

Het veroorzaakt dan ook flinke dampende wolken met de bekende zwavel geur. Als ik dichterbij kom, beslaan mijn brillenglazen spontaan.

Tezamen vormen de heetwaterbronnen een kolkende stroom die langzaam in een hete rivier uitmondt. Het geeft de omgeving een uniek uiterlijk met dampende mist flarden die boven de rivier en het landschap blijven hangen.

Een deel van het warme water wordt opgevangen door een thermisch station en we zien dikke buizen door het landschap lopen die op enig moment ondergronds gaan. Heel IJsland leeft qua warmte op basis van de geothermische bronnen die zij heeft.

Ons hete douche water in het hotel komt rechtstreeks uit deze bronnen en ruikt daarom ook wat zwavelig. Het schijnt je juwelen goed te reinigen. Het koud water komt rechtstreeks uit koud water bronnen.

Het koude bronwater is hier zo zuiver dat het alle kwaliteitseisen haalt die in Europa gelden voor drinkwater. Je kan het dus gelijk drinken uit de bron of uit de kraan. We hebben een keer een flesje water gekocht in een supermarkt en de mevrouw in de supermarkt adviseerde ons om de flesjes telkens bij de kraan te hervullen omdat het milieu vriendelijker en goedkoper is dan telkens nieuwe plastic flesjes te kopen met bronwater.

Mamma

Wat indrukwekkend!

Jolande Rommens

Ja is heel bijzonder om daar te staan.