IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

Drijvende ijsschotsen die naar zee gaan

Een heel bijzondere locatie is Jokulsarlon alwaar een baai vol met afgebroken ijsschotsen te zien is die langzaam naar zee drijven.

De ijsschotsen breken af van een grote gletsjer en zijn met hun witte en turkoois blauwe kleuren te bewonderen in de baai voordat ze in de zee smelten als ze onder de verkeersbrug zijn gegaan.

Het strand waarvoor ze dan drijven wordt daarom ook wel Diamond Beach genoemd omdat ze als grote diamanten in zee liggen. Rondom de ijsschotsen is er volop leven en af en toe breekt er een stuk af wat in zee plonst.

Je kan hier boottochten boeken waarmee je tussen de ijsschotsen door vaart en de zeehonden kolonie bezoekt. Echter kan je vanaf de kant ook genoeg zien. We hebben de zeehonden gespot terwijl ze lekker aan het badderen waren.

We zagen diverse eenden en ganzen met kuikens en natuurlijk de allermooiste ijsschotsen met allerlei vormen en kleuren.

Familie gans kwam voorbij waarbij je meteen ziet hoe groot die ijsschotsen zijn. Ook hier geldt weer: stevige schoenen en warme kleding is aan te raden.

Deze leek wel heel erg op de Titanic.

Monique Knegt

Wát een bijzondere vakantie!

Jolande Rommens

Dat is het zeker.. weer eens wat anders dan het Middellands zeegebied wat ik trouwens ook nog steeds erg mooi vind.