IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

Vulkanen Hekla en de Katla

Terwijl we over de 1 naar Vik rijden komen we langs de twee meest actieve vulkanen van IJsland. Ze hebben hier 130 vulkanen maar slechts een klein aantal is potentieel gevaarlijk. Twee daarvan worden continu met technische middelen bewaakt en dat zijn de Hekla en de Katla.

De Hekla ligt in het binnenland, zie foto hierboven. En de Katla ligt dichterbij aan de kust maar wel in dezelfde bergketen.

De Katla heeft een dikke ijskap maar er onder kan het wel actief worden. Op dit moment is het rustig. Toch zouden de vulkanen al over hun datum van uitbarsten heen zijn. In 2010 is een kleine buurjongen van hen wel hevig uitgebarsten. Het vliegverkeer heeft toen dagenlang stilgelegen.

We zien nog meer watervallen en prachtige rotsformaties maar het wordt al laat dus we rijden door. We zijn moe en hongerig.

Tijd om ons hotel op te zoeken. Dit ligt prachtig op hoogte. De ene kant kijkt uit op zee, de andere op een ijskap.

Morgen is er weer een dag. Dan gaan we naar Vik met zijn zwarte lava stranden en door naar het oosten naar een ijslagune.