IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

Zo sta je in Reykjavik en zo ben je weer thuis

Het ligt op nog geen 3 uur vliegen van Amsterdam en eigenlijk is IJsland een hele aantrekkelijke maar toch nog redelijk onbekende bestemming voor veel reizigers. Het land is echter zeer de moeite waard als je houdt van ongerepte en ruige natuur. Als je een liefhebber bent van niet zo toeristische gebieden die je veel te bieden hebben dan is IJsland zeker een goede bestemming. De IJslanders zijn vriendelijke mensen die je graag te woord staan of je helpen om je het naar je zin te maken. Ze hebben een voortreffelijke keuken met zowel vlees, vis als vegetarische/vegan gerechten. Zij zijn zeer milieubewust aangezien het hele land geheel volgens recycling leeft. IJsland houdt geen afval over. Alles wordt hergebruikt. Dat is wel verstandig wil je je land schoon houden maar ook om gezond te kunnen blijven leven zodat je je drinkwater en thermische bronnen die voor warmwater zorgen niet vervuild raken. IJsland is echter wel duur. Vooral eten en tripjes zijn duur. Je merkt dat in je portemonnee en daar moet je wel rekening mee houden als je hier vakantie wilt houden. Zelf broodjes halen voor tussen de middag in de supermarkt en je flesjes water zelf vullen bij de kraan (waar gewoon bronwater uit komt) zijn tips om de kosten wat te drukken.

We vliegen terug met Icelandair naar Amsterdam vandaag en moesten om vier uur opstaan. Dat valt niet mee met die korte nachten hier. Ik merk wel dat ik wat slaaptekort heb opgelopen doordat het zo lang licht blijft. Of beter gezegd, het wordt helemaal niet donker in de lente/zomer in IJsland omdat de zon op de Kreeftskeerkring staat waardoor deze niet echt 'ondergaat' en voortdurend licht blijft geven. Niet alle hotels tijdens onze reis hadden goed verduisterende gordijnen. Gelukkig wel in het laatste hotel Klettur.

De lieve hotelmensen dan dit hotel zorgden er tevens voor dat er een volledig ontbijtbuffet klaar stond, om half vijf in de ochtend voor ons en nog een gezin, wat ook vroeg moest vertrekken. Ongelofelijk dat ze dit doen. Daarna hup in de auto en op naar Keflavik wat drie kwartier rijden onder Reykjavik ligt. Het was rustig op de weg maar de stoplichten draaiden gewoon hun programma af dus je moest soms best lang wachten ook al was er geen verkeer. Ze hebben hier geen lussen in de weg die aanbodgestuurd werken.

We tanken de auto af voor het vliegveld en leveren vlot de auto in bij Hertz. Daarna worden we met de shuttle bus naar het vliegveld gereden. Omdat we al online ingecheckt hadden konden we door naar de bagage drop off om onze boardingpassen en bagagelabels ter plaatse uit te printen. Dit doe je aan een van de doe-het-zelf stations die op het vliegveld staan. Tjonge wat was het druk in de Departure hal. Enorm veel reizigers die moesten inchecken maar wij gingen er hierdoor zeer snel doorheen en hoefden niet urenlang in een rij te staan voor een van de loketten.

We hebben onze laatste Kronen uitgegeven aan koffie en fruit waarna we konden boarden aan gate C21. De vlucht was weer even relaxed als de heenweg en al snel waren we in Amsterdam waar het wat minder goed weer was dan waar we zojuist vandaan kwamen. Het was weer even wennen aan al het super drukke verkeer in Nederland zeg! Na een week op eindeloos rustige autowegen gereden te hebben is een vierbaans snelweg met fors verkeersaanbod en file rijden in een keer weer opletten geblazen. Het was veel vermoeiender rijden dan in IJsland, dat uurtje naar huis rijden.

We komen in de middag aan in Breda.. de kinderen en de hond heten ons welkom thuis en we zijn moe maar voldaan. Het was een toffe vakantie waarin we weer ontzettend veel gezien en gedaan hebben. Ik heb mijn 10.000 stappen elke dag ruim gemaakt. Nu weer acclimatiseren aan een meer vochtig klimaat in Nederland en wennen aan 2 uur tijdsverschil. Time flies...

wim den oudsten

Jolande,

hartelijk dank voor dit waanzinnig mooie vakantieverhaal en de nog mooiere foto's. Iedere dag keek ik weer uit naar je reportage. Het gaf me het gevoel dat ik ook in Ijsland aanwezig was. Te gek. Tof gedaan.

Jolande Rommens

Wat leuk dat je zo genoten hebt van de verhalen en de foto's. Je reist eigenlijk een beetje mee op die manier. Wellicht spreken we elkaar nog op de reünie?

Anton

Welkom weer in Breda.
Leuk om mee t lezen en te kijken.

Dank je wel Anton.

carine mestdagh

het was een leuk reisverhaal en mooie fotos

Mamma

Enorm bedankt voor die supermooie foto's en verhalen, ik heb iedere dag genoten!

Jolande Rommens

Dank je wel Carine en mamma voor de complimenten. Leuk om te lezen dat er zoveel mensen virtueel met ons mee reisden.

Anja Rommens

Hoi, weer welkom in Nederland. Super mooie reis, leuk om te lezen, en de foto's te bekijken. Weer heel wat geleerd over Ijsland bedankt. Ben benieuwd naar de volgende reis.
Groetjes Anja Rommens

Jolande Rommens

Hee Anja, leuk dat je gekeken hebt. Ik denk dat IJsland ook echt een land voor Laura is gezien het leven rondom de wateren. Er komen ontzettend veel walvissen en dolfijnsoorten in voor.