IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

De haven, de walvissen en dolfijnen

Vandaag staat het middagprogramma in het teken van de walvissen en dolfijnen. We hebben om 4 uur een tocht geboekt op een snelle boot waarbij we de open zee op zullen gaan, op zoek naar de grote zeezoogdieren, die hier in dit arctisch gebied rondzwemmen in deze tijd van het jaar. Ze zijn hier vooral veel in de maanden juni, juli en augustus omdat ze dan terug zijn van hun trek vanuit het zuiden en ze zich hier komen voeden met vis, plankton en kril.

We lopen via de winkelstraat door naar de haven alwaar we zowel plezier jachten, zeilboten, vissersboten, de kustwacht en de toeristische boten die de dagtochten verzorgen naar "Puffins eiland" en de "Feedingsgrounds" van de walvissen en dolfijnen. Je kan hier bij diverse ticketoffices een tochtje boeken variërend van een paar uur tot een halve dag of langer.

Dit kan per snelle boot of luxe motorjacht en alles daar tussen in. Het is wel belangrijk dat je goed kijkt naar wat je wilt zien en bij wie je dat gaat boeken. Prijzen verschillen namelijk nogal en het is behoorlijk aan de prijs. Voor een tochtje ben je al snel 100 euro of meer kwijt per persoon. Soms kan je bij het ene kantoor het goedkoper via internet boeken dan via het boekingskantoortje aan de haven zelf, hebben we gemerkt. Je komt uiteindelijk toch nagenoeg op dezelfde boot terecht.

Ook krijg je bij sommige hotelboekingen korting dus is het een aanrader om goed rond te kijken en tijdig te boeken. Via internet boeken doe je met een creditcard. Wij hebben een Whale watching tour gedaan omdat we dolfijnen en puffins (papegaaiduikers) al vaker gezien hebben bij boottochten in Kroatië, Engeland, Madeira en Ierland.

Bij onze ticket zat een gratis bezoek aan het Whales of Iceland museum en omdat we hier al rond half een waren, hadden we tijd genoeg om hier een bezoek aan te brengen. Je ziet hier levensgrote modellen van de veelvoorkomende walvissen en dolfijn soorten uit deze wateren. Het is een audiotour die je vertelt over hoe de diverse soorten leven.

Zo wist ik niet dat je dus twee soort walvissen hebt; de tandwalvissen die jagen en vlees of viseters zijn. De orka is de meest bekende maar ook tevens de meest agressieve rover onder de walvissen. Een orka verschalkt buiten vis ook graag zeehonden, andere walvissen of dieren die ze te pakken krijgen. Ze zijn slimme jagers die in groepen samenwerken. Ook dolfijnen hebben tandjes en eten voornamelijk vis.

Dan heb je nog de tandloze walvissen. Deze hebben geen tanden maar baleinen zoals dat heet. Een soort draden in hun mond gemaakt van keratine (hetzelfde materiaal als waar onze nagels van gemaakt zijn). Hiermee zeven ze het plankton, de kril (mini garnaaltjes) en inktvisjes uit water en ze eten daar enorme hoeveelheden van. Bijzonder is dat de grootste zoogdieren op aarde dus leven van de kleinste organismen die er in de zee leven. De tandloze walvissen zijn de grootse zoogdieren die er bestaan. Een olifant past er makkelijk in. Ze hebben een torpedovormig lichaam en kunnen ontzettend diep duiken waarbij ze soms tot wel 140 minuten onder water kunnen blijven. Ze hebben geen of een hele kleine rugvin waar de tandwalvissen vaak hoge rugvinnen hebben.

Dan heb je nog diverse soorten dolfijnen. Zij zijn kleiner en vaak heel speels alhoewel de grotere soorten ook heel speels kunnen zijn. Tijdens onze tocht in de middag in de oceaan bij Reykjavik komen we vooral Dwergvinvissen tegen (Minke Whales) en dolfijnsoorten. Ik heb ze gefilmd maar dit was ontzettend moeilijk te filmen omdat ze overal op zee opduiken en heel snel weer onder duiken. Je hoort ze wel heel goed als ze in de buurt zijn.

Ze blazen namelijk eerst water uit het ademgat op hun hoofd waarna ze een diepe teug adem nemen. Dit is een kenmerkend geluid wat je op zee goed kan horen. Daarna nemen ze een duik en na een paar keer zo geademd te hebben, nemen ze een diepzee duik (meestal de vijfde keer). Ze zijn moeilijk te volgen met je camera omdat ze een zigzagpatroon zwemmen. Dolfijnen waren wat makkelijker voor de camera te krijgen en ik ga kijken of ik er nog een filmpje van kan maken wat om aan te zien is...

Het was een mooie tocht maar ook een ruige tocht op zee. De boot die we hadden geboekt kende 8 zitplaatsen en we hadden een tour van 2 uur geboekt die eerst naar "Puffin island" ging. Hier broeden de papegaaiduikers. Deze vogels leven maar 4 maanden per jaar op land en dit is enkel om een ei uit te broeden in een hol in de grond. Vader en moeder Puffin hebben het dan druk om hun jong groot genoeg te laten groeien tot het zelfstandig de zee mee op kan, waar ze de overige 8 maanden wonen. Ze komen dan niet meer aan land tot het volgende broedseizoen. De onderstaande foto heb ik niet zelf gemaakt want de papegaaiduikers waren te ver weg voor mijn camera.

Daarna ging de tocht op volle snelheid door naar de Atlantisch oceaan. De wind was wat toegenomen waardoor de golven wat ruiger werden. De kapitein zette er vol gas op en de marine biologe die onze gids was, gaf hem aanwijzingen waar naartoe te varen als ze een walvis of dolfijn had gespot. Ze gaf dit dan gelijk aan ons door waardoor we ongeveer in de juiste richting konden kijken voor een volgende keer dat de walvis omhoog kwam om te ademen.

Het was echter een ontzettend ruige tocht waarbij de boot met de voorkant meters omhoog kwam en vol op de volgende golf of deining kon klappen. Het is niet aan te raden om deze tocht te maken als je rug of hartproblemen hebt of een andere fysieke beperking want het gaat er heftig aan toe. Je kan voor het uitzicht het beste vooraan zitten maar wil je je rug heel houden dan is achterin de beste plek want daar is de klap op het water een stuk minder heftig. Toch blijft het een stevige boottocht om te doen ondanks de zittingen met vering (suspension seats). Je moet er fit voor zijn. Ik heb er de dag later nog steeds spierpijn van in mijn rug, stuitje en benen alwaar ik de klappen op het water mee op heb moeten vangen. Het was echter wel een ontzettend leuke tocht om te doen en heel bijzonder om de walvissen in het echt te horen en te zien.

Deze foto is niet van mijzelf maar het is wel precies zoals ik het gezien heb. De Dwergvinvis behoort tot de tandenloze walvissen. Zij hebben ook twee ademgaten waar de tand walvissen slechts een ademgat hebben.

Later zagen we ook een school met dolfijnen met een aantal baby dolfijntjes bij hun moeder aan de zij. Het kalfje heeft vaak een kleinere en lichter gekleurde zijkant. Ook deze foto is niet door mijzelf gemaakt maar wel zoals we het gezien hebben. Zoals gezegd volgt een filmpje later nog als ik het gemonteerd heb en het een beetje toonbaar is.

Het is handig om het gedrag van de zeemeeuwen te volgen als je walvissen wilt zien. Meeuwen en walvissen leven namelijk van dezelfde plankton, dus waar de meeuwen zitten, zie je vaak ook de walvissen. Het gedrag van de meeuwen laat soms zien waar de walvis zit in het water. Dat is zo'n beetje de enige aanwijzing die je krijgt als je wilt fotograferen of filmen. Verder is het een kwestie van geluk hebben.