IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

Hallo Reykjavik!

We komen al rond 10.30 uur in Reykjavik aan en hoeven vandaag geen honderden kilometers meer te rijden wat ook wel eens fijn is. We parkeren onze auto bij Hotel Klettur waar we onze laatste (zeer korte!) nacht door zullen brengen omdat ons vliegtuig al om 7 uur in de ochtend vertrekt vanaf Keflavik airport wat nog zo'n drie kwartier rijden onder Reykjavik ligt.

Reykjavik ligt in de zon te gloeien vandaag. Het is ruim 20 graden in de schaduw, iets wat je niet zou verwachten in IJsland maar toch hebben we de hele week al temperaturen tussen 15 en 20 graden gehad. Het was voor IJslandse begrippen een buitengewoon mooie zonnige week en we zijn vandaag zelfs verbrand omdat we geen zonnebrandcrème hadden gesmeerd.

We besluiten te voet richting de haven te lopen vanaf ons hotel omdat we hiermee gelijk een leuke wandeltocht door het centrum van Reykjavik hebben. We komen langs allerlei winkeltjes en een aantal gekleurde huizen. Net als in Ierland en Engeland houden ze hier wel een kleurtje op het huis. Traditioneel met witte kozijnen en met regelmaat een fel zomers kleurtje.

We hebben vanmiddag om vier uur een Whale Watching tour geboekt via internet en het ziet er naar uit dat het om vier uur vanmiddag nog steeds geweldig mooi weer is ook al zal de wind wat toe gaan nemen. Het weer kan in IJsland namelijk snel omslaan omdat de oceaan voortdurend wolken produceert. We wandelen door de straten van Reykjavik op zoek naar het meest bekende gebouw van deze stad. Dit is de torenhoge Hallgrimskirkja. Een witte kerk met een opvallend hoge toren die gradueel oploopt.

Van de zijkant ziet de kerk er nog niet zo heel bijzonder uit, al valt de smetteloze witte kleur en de moderne bouwstijl meteen op. Als je een boekje over Reykjavik leest, kom je deze kerk altijd tegen. Het is een Lutherse kerk. De voorkant van deze kerk biedt echter een unieke vorm.

We waren er precies op het moment dat de zon nog aan het klimmen was waardoor de top als een soort halo verlicht werd vanaf een bepaalde afstand. Een mooi fotomoment waarmee de vorm van de kerktoren nog eens extra benadrukt wordt. Uiteraard moesten we een kijkje in de kerk nemen.

De kerk is recht en strak van aard en kent weinig franjes en tierlantijnen zoals eigenlijk overal in IJsland het geval is. Het heeft een prachtig orgel aan de voorkant en een kleiner orgel bij het altaar waar de mis kan worden opgedragen.

Ik moest hier een aantal lengte foto's van maken om het er helemaal op te krijgen. Alles in deze kerk is groots en mooi gemaakt. Het glas in lood raam wat de Maria hoek siert is ook van een prachtige kwaliteit.

Nadat we de kerk uitgebreid bezichtigd hadden van binnen, besluiten we om op een bankje op het kerkplein, onze lunch op te eten die we hadden meegenomen. Je zit er in de ochtend nog lekker in de schaduw want de zon staat er nog achter en je hebt een prachtig uitzicht op de kerk waar groepen toeristen al dan niet met gids, naar binnen gaan. Wil je de kerk echt goed fotograferen dan kan je beter wachten tot de middag als de zon gedraaid is en op de voorkant schijnt.

Hierna lopen we door naar de haven omdat we daar vanmiddag toch moeten zijn en het is nog een stukje lopen. We bekijken diverse winkeltjes en het havengebied en gaan verder met onze planning van ons dagprogramma.

Anton

Mooie foto s weer en een leuk verslag.
Weer welkom in Nederland.

Jolande Rommens

Dank je wel Anton. Het is ook altijd weer leuk om thuis te komen.

Mamma

Wat prachtig die kerk met de zon erachter.