IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

Basaltblokken en lavavelden

Onderweg van Borgarnes naar Grundarfjördur wisselen de landschappen zich net zo snel af als het weer. Vandaag begon bewolkt en was het winderig maar naarmate de dag vorderde werd het steeds zonniger.

De vele fjorden en meren geven het landschap hier aan de westzijde van IJsland een heel eigen karakter. Besneeuwde bergtoppen zie je hier zomers meer dan aan de zuidkust. Het landschappen is veelal onbewoond en wat verlaten. Je kan hier rustig kilometers rijden zonder veel mensen te zien anders dan een tegenligger of een boerderijtje in de verte.

We doorkruisen lavavelden die een recentelijk uitbarstingsverleden laten zien omdat ze nog weinig begroeid zijn. De stromen worden onderbroken door onze weg maar ze zijn indrukwekkend breed. Je vindt hier verschillende vormen lavavelden.

Deze vorm is afgerond en noemen wij telkens blubber of poep lava of de drollen velden maar heet eigenlijk kussen lava. Lava kan een verschillende viscositeit hebben. Ze kan heel stroperig zijn en dan langzaam vloeien waardoor het vaak zijn eigen pad blokkeert doordat het al stolt tijdens het uitvloeien. Hierdoor ontstaan strato vulkanen; de bekende kegelberg vulkanen. Dit zijn gevaarlijke vulkanen omdat ze een prop in hun eigen krater veroorzaken waardoor de druk telkens opbouwt en er een explosie (eruptie) ontstaat met veel puin, as en brokken lava. Lava die een grotere vloeibaarheid heeft, stroomt snel de vulkaan uit en is minder gevaarlijk omdat het meer gecontroleerd wegstroomt. Vaak zie je dit uit spleten of scheuren uit de aarde stromen. Er zijn geen erupties maar een constante stroom lava die langzaam een dal of kloof opvult of die nieuw land maakt in zee. Daar krijg je eiland landen van als IJsland, Madeira, Hawaï etc.

Ook vind je hier basaltblokken. Deze zes of meerkantige zuilen van steen vind je vaak in vulkanisch gebied. De stenen zuilen worden onder hoge druk gevormd en komen pas eeuwen later aan de oppervlakte.

Hele meren en kloven kunnen opgevuld worden door lavastromen zoals hierboven gedeeltelijk gebeurd is. De lichtgekleurde lavastroom heeft het meer deels opgevuld.

Smeltende sneeuw geeft watersporen in deze bruine lava plateaus in de bergen. Het smeltwater trekt diepe geulen door het landschap. Deze bergen zijn slecht te beklimmen en klimmers die het toch proberen komen hier vaak om het leven omdat deze lava bergen voornamelijk uit losse puin, grind of as deeltjes bestaan. Het brokkelt makkelijk af waardoor je zo de berg af glijdt. In IJsland komen meer dan gemiddeld mensen om die hier komen klimmen, hiken of in de ruige natuur verblijven. De natuur en het weer zijn verraderlijk wisselvallig. Het wordt ook afgeraden om hier diep de natuur in te gaan zonder gids die goed op de hoogte is van het landschap en het goed omgaan met het omslaan van het weer.

Rechts op de voorgrond een uitgedoofde vulkaan krater waar we helaas niet bij konden komen. Links achterin onder een ijskap de Snaefellsjökull. Een vulkaan in ruste.

Mamma

Het was fantastisch deze reis, ik zal ze missen de foto's met het bijbehorende verhaal, het was elke dag weer genieten!

Jolande Rommens

Er komt nog een dag hoor ?we vertrekken pas morgen.

Anton

Heel leuk om alles mee te lezen (en gave foto s)
Grt
Anton

Jolande Rommens

Dank je Anton.. het was ook een hele gave reis!