IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

De turf huisjes van Keldur

We rijden een stukje het binnenland in waarbij we recht op de Hekla afkoersen. Ze ligt er rustig en vredig bij met nog een restje sneeuw op haar top.

Onderweg stoppen weer even bij een paar paardjes die net zo nieuwsgierig naar ons zijn als wij naar hen.

Het donkere hengstje kijkt ons aan en de merrie met haar veulen volgen al snel. We bewonderen de paarden en het landschap alvorens weer een stoffige gravelweg op te rijden. We merken wel dat veel leuke bestemmingen lang niet altijd aan een asfaltweg liggen.

Dieper in het binnenland wordt het rijden op een gravelweg erg stoffig nu het al dagenlang niet meer heeft geregend in IJsland. Normaliter regent het hier twee van de drie dagen wel een keer maar nu niet.

We komen aan bij een piepklein turf huisjes dorpje met een kerk uit 1875 en een moderne boerderij. De eigenaresse heet ons hartelijk welkom in haar mini openlucht museum en als we een rondleiding willen dat kost dat 1200 kronen. Kijk gerust rond en je mag alles fotograferen, is de mededeling.

Ze is weer even snel verdwenen als dat ze er was en we besluiten zelf de huisjes te onderzoeken. Ze zijn schattig klein, maar 2 x 2 M2 van binnen. Eiken balken dragen de constructie en er liggen stenen met turf op het dak. Daar overheen groeit gras.

Schaapjes hebben hun eigen turf huisjes aan de overkant van het riviertje en ze lopen luid mekkerend door het groene gras.

Aan het begin van het mini dorpje ligt een klein huisje aan een water wat gevoed wordt door bronnen die spontaan omhoog borrelen.

We genieten van de stilte, het kabbelende water, de wind en de schaapjes alvorens door te rijden naar onze volgende bestemming die een stuk verderop ligt.

wim den oudsten

dit is mijn eerste dag dat ik je volg, Jolande, maar ik vind het nu al een waanzinnig leuke reis. Hopelijk volgt er nog veel meer en kijk ik uit naar je volgende verhaal en foto's. Heel veel plezier.

Jolande Rommens

Wat leuk dat je het volgt. We hebben nog 2 dagen vol met belevenissen voor de boeg voordat we zaterdag terug gaan. Dankjewel voor je reactie.

Mamma

Wat boffen jullie met het weer! De stof moet je er dan maar op de koop toe bij nemen, geniet nog veel van de laatste dagen. De gravelwegen herinner ik me ook nog van Noorwegen.