IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

De donkere poort in zee

Als je bij Dyrholaey er af gaat kom je via een grasland met IJslandse paardjes naar een hoge klif waar allemaal vogels broeden. Dit gebied is open van 9 tot 19 uur en daarna gaat de slagboom dicht omdat het vogelreservaat is. Je kanoverdag er op rijden alwaar je twee uitzicht punten hebt.

Een met een geasfalteerde weg en een met een gravelweg die helemaal naar boven naar de vuurtoren gaat.

We namen eerst de geasfalteerde weg omdat die andere gravelweg best wel steil omhoog ging. We hadden hier een prachtig uitzicht op de poort en het zwarte strand. Maar ik wist van foto's uit reisinformatie dat de poort ook beter te fotograferen moest zijn vanaf de andere kant.

Dus het was of een heel eind naar boven lopen of toch met de 4W drive naar boven. We kozen het laatste want we hadden nog een flinke tocht voor de boeg en het waaide ook nogal hard op de hoge klif met een gure wind.

De hoge gravelweg bracht ons helemaal bovenaan op de klif bij de vuurtoren en hier kan je het welbekende plaatje schieten wat je regelmatig ziet in de reisgids of op internet. Je kan ook hier weer een mooie wandeling maken.

Er is veel te zien, de stranden, de zwevende en nestelende artic stern en zeemeeuwen. Prachtige bloemen en planten en mossen.

Plaatjes zeggen vaak meer dan woorden.