IJsland; geijsers, gletsjers en watervallen

Svinafellsjokull gletsjer

Omdat we de Skaftafell gletsjer veel te druk en toeristisch vinden en we in de verte, een naar ons idee veel mooiere gletsjer zagen, besluiten we de gok te wagen en gaan een gravelweg op die richting deze gletsjer loopt.

Je vindt hier namelijk diverse dal gletsjers aan deze zijde van IJsland en we vonden de rechtse veel indrukwekkender ook al is die lastiger te bereiken. We hebben niet voor niets een 4 wheel drive auto geboekt zodat we ook de ruwere wegen aan kunnen.

Het is een bumpy ride met kuilen en gaten maar na wat spannende minuten komen we bij de parkeerplaats aan die vol met waarschuwingsborden staat. Blijkbaar zijn hier mensen omgekomen en vermist geraakt getuige een koperen plaat op de rotswand met namen van de onfortuinlijke mannen.

Het is nu echter hier droog, zonnig en goed begaanbaar voor een klimtocht richting de gletsjer. Goede stevige schoenen en warme kleding aan en we gaan het rotsige pad op. Al gauw wordt het uitzicht op de gletsjer steeds indrukwekkender.

Het gletsjermeer ligt vol met drijvende ijsschotsen in wit zwart tinten wat een indrukwekkend schouwspel is. En dan na een steil pad over rotsen om de hoek worden we beloond met een majestueus uitzicht op de volledige gletsjer.

Zo mooi! Het is een verstilde pracht in een ijskoude omgeving. De wind is scherp maar het aanzicht maakt alles goed. We gaan hier niet verder meer want dat vereist professionele klim uitrusting en meer ervaring dan wij hebben in dit soort omgevingen. Ik wil geen koperen plaquette op mijn naam aan de ingang van deze kloof. Dus we houden het hierbij en genieten van het uitzicht.

Mamma

Wat een indrukwekkende reis. De ijsbergen in het water doen me aan onze reis in Noorwegen denken destijds.

Jolande Rommens

Ja inderdaad. De landschappen hier doen mij ook denken aan Noorwegen maar ook Schotland en Ierland. Soms zelfs Oostenrijk.